Pokaż kategorie
Czy opłaca się dawać rabaty?

Stwórz dobrze zaplanowane kampanie rabatowe

Zdobycie nowego klienta zawsze niesie ze sobą wyższe koszty niż zachęcenia osoby, która już kiedyś dokonała zakupu do ponownych zakupów u ciebie. Aby zachęcić klienta do kolejnych zakupów można wykorzystać szereg narzędzi, którymi są marketing bezpośredni, mailing albo remarketing. Należy pamiętać, że samo dotarcie do klienta to za mało trzeba się jeszcze postarać o wywołanie w nim chęci kolejnych zakupów. Rabaty są jednym ze sposobów zachęcenia osoby do dokonania zakupu, ale działania musza być przemyślane.

Pułapki dawania rabatów:

Pozyskanie klientów jednego razu

Istnieje grupa klientów, którzy przy wyborze miejsca, w którym dokonają zakupów kierują się głównie wysokością rabatu, który otrzymają.

Niewielkie szanse na powrót

Tego typu klienci raczej dokonają u Ciebie zakupu tylko gdy otrzymają rabat i już raczej nigdy nie wrócą po kolejne zakupu. Dzieje się tak, dlatego że konkurencja nie śpi i zawsze znajdzie się jakaś firma sprzedająca produkt lub usługę taniej.

Ten rodzaj klientów tak się zachowuje

Cechuje się dużą mobilnością i idzie wyłącznie w te miejsca gdzie zaproponują mu najniższą stawkę. Zazwyczaj nie masz co mieć nadziei, że zostanie Twoim stałym klientem bo on po prostu wybiera najtańszą ofertę.

Rzadko również poleca

Możesz sobie myśleć, że może nie wróci to chodzi poleci Twoją firmę swoim bliskim. Zazwyczaj w przypadku takiego klienta najważniejsza jest niska cena, a nie jakość dlatego raczej nie poleca firm znajomym.

Niestabilność dochodów

Ten rodzaj klienta nastawionego na rabat mogą w krótkim czasie zapewnić Ci przepływ gotówki, ale tylko pod pewnym warunkiem. Jeśli nie sprzedajesz swoich produktów poniżej progu zysku. Kiedy większość klientów Twojej firmy patrzy wyłącznie na cenę to dochód będzie mało stabilny. A gdy konkurencja zaproponuje niższe ceny od ciebie możesz stracić większość klientów.

Lepiej unikać kierowania takiej oferty do tego typu klientów

Takie nastawienie na klientów skoncentrowanych wyłącznie, aby zapłacić jak najmniej w przyszłości może nieść zagrożenia dla upadku Twojej działalności, bo jak wspomniano wyżej jeżeli klientów nie łączy z Twoją firmą nic poza niską ceną wystarczy, że konkurencja zaproponuje jeszcze niższą i stracisz ich znaczną część.

Obniżenie prestiżu

Zmniejszenie ceny często ludziom kojarzy się również ze spadkiem jakości produktów. Kiedy coś jest za tanie klienci zaczynają wątpić czy nie ma jakiś wad lub niższej jakości.

Sytuacja jest odwrotna gdy oferujesz jakiś produkt w znacznie wyższej cenie niż konkurencja. Czasami produkt droższy wzbudzi zainteresowanie, przyciąga ludzi. Klient często szuka czegoś więcej i często to znajduje, gdyż myśli sobie, że skoro cena jest taka wysoka to jakość również musi być lepsza. Wtedy prestiż Twojej firmy rośnie. Jest to tzw. Reguła niedostępności mówiąca o tym, że gdy coś jest rzadkie, trudno dostępne albo drogie to jest bardziej wartościowe i klienci chcą to mieć. Dlatego nie warto dawać zbyt dużych rabatów, które w znaczny sposób obniżają cenę, gdyż Twoje zyski będą spadać, a firma nie zyska dobrej opinii.

Rabat to obniżenie cen

Dawanie rabatów wszelkim klientom odwiedzającym Twój skład opału powoduje, że rzeczywiste ceny nie są Twoimi cenami. Klienci przyzwyczajeni do obniżek cen zawsze będą oczekiwać rabatów, a w momencie gdy go nie otrzymają będą rozczarowani.

Rabaty to spadek zysku

Oferując rabat trzeba dobrze obliczyć w jaki sposób wpłynie on na ostateczny zysk Twojej firmy. Ile klientów jesteś w stanie dzięki niemu pozyskać oraz jak zwiększy się Twój dochód. Może zdarzyć się tak iż pozyskani klienci wcale nie powiększają zysków, bo sprzedajesz więcej ale za niższą cenę co się wyrównuje.

Korzyści z dawania rabatów

Dawanie rabatów to jednak nie tylko zagrożenia, ale również gdy kampanie rabatowe są dobrze przemyślane korzyści dla twojego przedsiębiorstwa. Tego rodzaju akcje promocyjne wiążą się z zainteresowanie ze strony klientów, a sposobów dawania rabatów jest sporo. Rabat to nie tylko obniżenie ceny ale może nim być również jakaś dodatkowa korzyść dla klienta przy zakupie. Przykładowo może nią być darmowa dostawa lub jakiegoś rodzaju darmowy dodatek.

Utrzymanie klientów

Warto dawać rabaty stałym klientom, ponieważ to skłoni ich do pozostania i ponownych zakupów u Ciebie. Możesz na przykład dawać określony rabat klientom regularnie powracającym do ciebie po kolejne zakupy dzięki temu jeszcze chętniej będą po nie powracać i nie zaczną się rozglądać za konkurencją.

Zdobycie nowych klientów

Papierowe bony rabatowe wysyłane pocztą bądź rozdawane ludziom na ulicy są również dobrym sposobem na przyciągnięcie nowych klientów. Nie należy jednak przesadzać z ich rozdawaniem, gdyż to obniża ceny sprzedawanych przez Ciebie produktów. Bony warto rozdawać od czasu do czasu na przykład przy okazji rozpoczęcia sezonu grzewczego.

Przesyłanie kodów rabatowych

Posiadając numer telefonu klienta bądź jego adres e-mail oraz zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych, możesz również za pośrednictwem tego kanału przesłać im rabat na Twoje produkty.

Promocja sezonowa

Warto wykorzystać okres wzmożonych zakupów na promowanie twojej firmy. Gdy jest duże zapotrzebowanie na zakup Twoich produktów możesz wtedy zaproponować obniżkę cen co przyciągnie do Ciebie klientów. Pamiętaj, że promocja musi być ograniczona w czasie, bo wtedy najbardziej stymuluje klientów do zakupu u ciebie.

Zwiększenie zysku z pojedynczego konsumenta

Rabaty progowe

Naliczane są od pewnego progu. Często są oferowane przez sklepy internetowe polegają na tym, że gdy klient przekroczy dany próg zakupu otrzymuje zniżkę lub darmową dostawę. Dając taki rabat jest szansa na to, że zarobisz więcej z jednego klienta.

Rabatami progowymi mogą być:

  • Darmowa dostawa
  • Gratis
  • Rabat na zakupu
  • Rabat na kolejne zakupy

Rabat w zamian za informacje

Warto czasami również zaoferować klientom rabatu na pierwsze zakupu w zamian za pozostawienie adresu e-mail wraz ze zgodą na wykorzystywanie danych do przesyłania wiadomości reklamowych. Ten rodzaj rabatu może się przełożyć na to, iż pozyskasz sposób przesyłania ofert klientowi i dzięki temu możliwość zachęcenia go do powtórnej wizyty.

Wszelkiego rodzaju rabaty są dobrym narzędziem promocyjnym, dlatego że wpływają korzystnie na kupujących i w licznych przypadkach powodują u niego chęć zakupów. Warto jednak pamiętać aby rabatów nie rozdawać zawsze tylko aby takie działania były przemyślane.

Zapisz się do newslettera

Kontakt

ul. Dworska 2
41-219 Sosnowiec
kontakt@porownajwegiel.pl
Zostań ekspertem

Zarezerwujtermin.pl to nie tylko rezerwacje wizyt online.
To prosty, intuicyjny, a zarazem rozbudowany system do zarządania biznesem.