Pokaż kategorie
Popraw wydajność działań promocyjnych - stwórz plan marketingowy

Określenie planu działań jest bardzo ważne w biznesie, również w działaniach marketingowych. Czytając poniższy tekst dowiesz się czym jest plan marketingowy, dlaczego warto go posiadać oraz jak podejść do jego stworzenia.

Strategia marketingowa to plan działań promocyjnych firmy. Jest ona stworzona w postaci dokumentu, a powinna zawierać strategię działania firmy oraz definiować słabe i mocne strony przedsiębiorstwa, określić cele jakie chcemy osiągnąć za pomocą podejmowanych działań promocyjnych, a także to jakich narzędzi zamierzamy użyć aby dotrzeć do naszych klientów.

Powinna zawierać spisane cele do osiągnięcia oraz opisywać kroki i narzędzia jakie zamierza się wykorzystać do tego celu.

Dlaczego ważne jest aby posiadać plan marketingowy?

Posiadanie strategii marketingowej dla firmy może okazać się przydatne ze względu na korzyści jakie ze sobą niesie. Posiadanie spisanego planu reklamowego przyczyni się do lepszego funkcjonowania twoich działań marketingowych i prowadzenia ich w odpowiednim kierunku. Planując jakieś działania masz szanse na bardziej efektywne wykorzystanie przeznaczanych na ten cel środków.

Korzystając z planu marketingowego unikniesz nieefektywnego wydawania pieniędzy oraz podejmowania losowych działań, które w rzeczywistości mogą okazać się nieefektywne. A posiadając określony plan marketingowy będziesz wiedział jakich narzędzi użyć oraz jakie efekty powinny one przynieść, abyś wiedział, że podjęte przez ciebie działania przynoszą takie skutki jak oczekujesz.

Określając wskaźniki, które będziesz sprawdzał na bieżąco będziesz miał szanse zaobserwować czy przynoszą one zaplanowane rezultaty czy musisz coś zmienić lub z niektórych zrezygnować tak aby zwrot z inwestycji był na odpowiednim poziomie.

Gdy już wiesz, że potrzebujesz planu marketingowego przedstawiamy kroki jakie powinny zostać podjęte w celu jego stworzenia.

Kroki do stworzenia planu:

Analiza swojej sytuacji i konkurencji

Pierwszym krokiem jaki powinieneś podjąć tworząc strategię promocyjną dla swojej firmy jest dokonanie analizy sytuacji w jakiej znajduje się Twoje przedsiębiorstwo oraz tego jaką masz konkurencję i w czym jesteś od niej lepszy oraz to w czym ona jest lepsza od Ciebie.

Analiza powinna obejmować czynniki na które twoja firma ma wpływ takie jak zasoby twojego przedsiębiorstwa. Zasobami są ludzie oraz ich zdolności do tworzenia treści promocyjnych i ich znajomość narzędzi reklamowych oraz to w jakiej sytuacji finansowej się znajdujesz. Powinieneś również zwrócić uwagę na to w jakiej sytuacji znajduje się twoja firma oraz w jakiej pragniesz aby była.

Istotne jest również przeanalizowanie swojego otoczenia czyli konkurencji oraz klientów. Ważne abyś wiedział kto jest Twoją konkurencją, jak funkcjonuje, jakie działania marketingowe podejmuje oraz w jakich kanałach. Warto również sprawdzić te działania, których Twoja konkurencja nie wykorzystuje i za ich pomocą dotrzeć do potencjalnych klientów.

Zdefiniowanie grupy docelowej

Kolejnym krokiem przy tworzeniu strategii reklamowej jest zdefiniowanie grupy docelowej, którą będą osoby mające szanse stać się klientami Twojego przedsiębiorstwa. Określenie tej grupy to jeden z ważniejszych elementów działań jakie będziesz podejmował. Odpowiednie określenie osób będących odbiorcami Twoich reklam pozwoli dostosować ich treść tak aby była dopasowana do oczekiwań potencjalnych klientów.

Cele działań

Przygotowywana przez Ciebie strategia służy temu aby coś osiągnąć dlatego ważne jest spisanie celów jakie chcesz zrealizować. Określając punkt, do którego chcesz dotrzeć będziesz mógł łatwo sprawdzić czy zbliżasz się do jego osiągnięcia porównując plany z tym co udało Ci się wykonać. Pozwoli to tez sprawdzać, które z wykorzystanych narzędzi przynoszą najlepsze wyniki, a które nie wpływają pozytywnie na Twoje plany i możesz z nich zrezygnować.

Cele mogą być różne dzieli się je przede wszystkim na ilościowe i jakościowe. Te pierwsze możliwe są do określenia za pomocą liczb (np. sprzedaż określonej ilości), natomiast tych drugich nie da się zdefiniować w ten sposób. Cele mogą być również krótkoterminowe oraz planowane na dłuższy okres czasu.

Ważne aby określając cele podejmowanych przez Ciebie działań skupić się na tym aby były one możliwe do osiągnięcia, a nie takie których nie będziesz w stanie zrealizować.

Głównymi celami jakie stawiają sobie przedsiębiorstwa do osiągnięcia za pomocą działań reklamowych są zwiększenie zysków, polepszenie wizerunku i znajomości marki, zwiększenie udziału na rynku.

Narzędzia

Kiedy masz już określone cele jakie pragniesz osiągnąć za pomocą podejmowanych przez ciebie działań promocyjnych musisz skupić się na doborze odpowiednich narzędzi do tego celu. Dobór narzędzi musi także brać pod uwagę grupę docelową, ponieważ do różnych osób dotrzesz na różne sposoby.

Zależnie od Twoich celów i grupy docelowej możesz postawić na działania reklamowe w Internecie jak i te klasyczne. Gdy nie posiadasz firmowego działu marketingu nie będziesz w stanie wykonać wszystkich możliwych działań, a powinieneś metodą prób i błędów określić te które będą dla Ciebie najbardziej wartościowe.

Plan działań

Przy tworzeniu planu marketingowego ważne jest również spisanie terminów danych czynności oraz przypisanie do nich osób odpowiedzialnych. Na przykład gdy przed sezonem grzewczym chcesz rozdać ulotki musisz w harmonogramie działań zapisać kto będzie odpowiedzialny za przygotowanie ich projektu oraz do kiedy chcesz posiadać gotowe, wydrukowane ulotki.

Gdy zaplanujesz wszystkie działania będziesz wiedział kiedy i komu zlecić ich wykonanie oraz dowiesz się do kiedy musisz mieć wszystko gotowe.

Nawet jeżeli samemu prowadzisz działania reklamowe dla swojej firmy powinieneś postarać się uwzględnić to jakie czynności planujesz podjąć oraz w jakich terminach to zrobisz. A następnie starać się dotrzymywać ustalonych okresów.

Budżet

W strategii reklamowej ważne jest też określenie tego jaki budżet zamierzasz przeznaczyć na osiągnięcie założonych celów. Gdy określisz jakie działania chcesz podjąć powinieneś przypisać do nich określony budżet. Pozwoli to określić na jakie działania oraz w jakim stopniu możesz sobie pozwolić.

Dodatkowo określenie budżetu reklamowego pozwoli zmierzyć wydatki i przeliczyć je na zysk z konkretnych inwestycji przez co będziesz mógł na bieżąco usprawniać swoją strategię i na przykład w momencie kiedy odkryjesz, że podejmowane działania nie przynoszą oczekiwanych skutków będziesz mógł ograniczyć wydatki na nie, przekazując je na to co sprawdza się lepiej.

Zapisz się do newslettera

Kontakt

ul. Dworska 2
41-219 Sosnowiec
kontakt@porownajwegiel.pl
Zostań ekspertem

Zarezerwujtermin.pl to nie tylko rezerwacje wizyt online.
To prosty, intuicyjny, a zarazem rozbudowany system do zarządania biznesem.